Periscope - en ny social spelplan för ungdomarna som rör om ordentligt i grytan

Explore the world through someone else's eyes... Jo men visst!

I somras bilade jag genom Sverige, samtidigt klagade jag över att jag inte fick vara med och heja fram min cykelkompis som deltog i en tävling, snabbt ändrades dock min inställning då jag hittade en länk till Periscope och en "Live Feed" från just dessa tävlingar. Med hjälp av "chatt funktionen" lyckades jag få filmaren att heja på när polare åkte förbi och jag kände just då att Periscope var dagens räddning.

Nu har snart ett halvt år gått och många många flera har hittat "appen". Mina åsikter är inte längre de samma, Periscope ställer till det, punkt slut!

För några dagar sedan bevittnade jag en mobbning situation i en korridor på en kommunal skola i Gävle, där utövarna hela tiden fick "likes" under själva akten. Säg det här till honom, kalla honom det här... osv

Jag har varit med på livefeeds från klassrum i andra skolor i stan där eleverna passar på att smutskasta läraren mh.a. kommentarer direkt i feeden. Som grädde på moset ligger feedsen uppe ett dygn, så att alla som vill kan kolla fler ggr, samt kanske spara ned dem, spara som troféer etc.

Slutligen! Självklart, jag har fått följa med kids på deras tester, "Vi går till ICA och köper bullar" feeds, fulla med nyfikna ungdomars fnitter, helt harmlöst.

Dump från SVT Nyheter
Har precis beställt en bok "Nätmobbning, näthat och nätkärlek" och väntar otåligt. På Nyhetsmorgon, SVT och Facebook m.m. sprids just nu en svärm med artiklar beträffande hur Periscope ställer till det i skolvärlden.

Att vara en del av Engelska Skolan och att stå för vår policy med mobilförbud känns bra!

MEN, det betyder inte att vi kan släppa caset, INTE ALLS! På mina lektioner i datakunskap har jag luftat ärendet och lyssnat på eleverna. De säger att de är ännu inte så insatta. Många har installerat appen men inte "testat den än". Andra tycker att det kul att "fiska likes" genom att göra nåt tokigt live.

Föräldrar, vuxna, lärare, vi måste nog hjälpa till lite, då en tonårings konsekvenstänkande kan vara halvskarpt;


  • Föräldrar som troligen betalar mobil + räkning; Kontroll och då menar jag kontroll över vad mobilen används till;
    • Sätt upp regler om vad mobilen ska användas till
    • Var nyfiken, våga fråga vad som händer på ungdomarnas sociala medier
    • Var delaktig! Teknikfientlighet är inte rätt approach nu, som förälder måste du sätta dig in i världen som ungdomarna lever 24/7
  • Vi lärare som hela dagarna rör oss bland eleverna måste vara lyhörda och lyssna, fråga om hur de social media trenderna berör ungdomarna.
  • Ledare på skolorna måste våga sätta regler som eleverna följer. Vi måste kunna förklara varför det inte är OK att göra si eller så, tala om konsekvenser och knyta ihop med att samma lagar som gäller i samhället också gäller på nätet.
  • Slutligen måste nog alla förstå att "appen" Periscope bara en av alla, just nu är den het, men snart är det live feeds i Facebook eller något annat som är poppis. En sak är dock säker, SnapChat känns ganska barnslig jämfört med hur Periscope gjort entré i den svenska skolvärlden.
Nu kan man ju hoppas... Att detta kommer att fixas av sig självt och försvinna för att det ska införas en åldergräns på 13 - 16 år på Sociala medier...

Knappast, hur fungerar detta med de åldergränser som existerar idag? - INTE ALLS!
Varför? - Föräldrar som låter sina barn ungdomar ta över ägandeskapet av mobilen, föräldrar som inte har kontroll över deras mobiler.

Så, en ny lag som säger STOPP du får inte, hjälper knappast, det måste till en lite vassare kniv i lådan; kanske en förälder som vågar fråga varför?

Läs, titta, lyssna mer här:

Nu ska jag förbereda en best practise och preppa upp mina lärarkollegor så de står på en bra stabil plattform om och när diskussionen om Periscope kommer!

Lycka till med informerandet!









Comments