Programmera musik live med eleverna, värsta Creative party i klassrummet

Sam Aaron på BETTSHOW

BETT Show 2016, live på main stage står Mr. Sam Aaron, ansvarig utgivare för Sonic Pi och kör värsta beatsen direkt från fjuttig Raspberry Pi och scenens PA anläggning. Klockan är 10ish på fredag förmiddag och jag inser att BETT Show 2016 kommer att bli bra, mycket bra!

Ett antal timmar senare har jag deltagit på en STEAM lektion, testat själv och är ganska såld på kreativ programmering tillsammans med eleverna.

Frågan är varför ska alltid programmera betyda att man ska skapa ett spel eller en sajt i HTML med lite CSS och JavaScript, gäsp.... när det går att ha så mycket roligare och göra musik, något som jag tror faktiskt ligger mycket mer nära "kul" zonen hos en elev, jämfört med en klassisk HTML kodad hemsida.

Så, hur går jag vidare?

  1. Programmet är gratis, hämta här, finns för alla plattformar.
  2. Ta fram hörlurar, skruva upp ljudet 
  3. Börja testa, läs manual, prova dig fram
  4. Mitt tips är att verkligen greppa tanken bakom liveloop, den gör hela programmet till vad det är.
  5. HA kul!
  6. Skriva en uppgift och testköra på elever.
Personligen befinner jag mig på steg 4 och försöker inte få för mycket skavsår i örat. Det blir lätt enformigt efter ett tag.



Comments